Een goed begin van de dag!

10 ochtendgewoontes waarmee je afvalt!

Een goed begin is het halve werk, en dat geldt ook voor een gezonde leefstijl! Of je nu af wilt vallen, fitter wilt worden of gewoon vrolijker wilt blijven: goede ochtendgewoontes kunnen je een enorm eind op weg helpen. Een goed begin van de dag is dus essentieel.

Maar hoe begin je je dag nu zo gezond mogelijk? We zetten hieronder tien goede ochtendgewoontes op een rij waarmee je altijd met je goede been het bed uit stapt!

Een goed begin van de dag

Misschien vraag je je af waarom je in de ochtend per se al goed bezig moet zijn. Als je je bed uit komt, even iets te eten naar binnenschuift en op tijd op werk arriveert, ben je al heel aardig bezig, toch? Moet je dan óók nog zo’n lijst af gaan werken?

Nou – bij voorkeur eigenlijk wel! Wat blijkt namelijk? Mensen die van plan zijn om ’s middags verantwoord aan de slag te gaan, doen dat vaak niet. Als je je dag al half-slapend en afgeraffeld begint, ben je daardoor ook ’s middags vaak minder productief. Het loont dus echt de moeite om wat goede ochtendgewoontes in te bouwen.

Gezonde ochtendgewoontes

Wat zijn dan goede ochtendgewoontes? Nou, de volgende tien bijvoorbeeld:

1. Niet stressen

Zijn jouw ochtenden altijd één lange race tegen de klok? Dat is al niet aan te bevelen… Daarmee creëer je namelijk al een enorme hoeveelheid stress voor je dag überhaupt echt begonnen is. En stress heeft de nodige nadelige gevolgen voor je humeur, lijn en gezondheid.

Je maakt door stress namelijk het hormoon cortisol aan. Dat zorgt voor meer vetopslag, meer trek in zoetigheid en vettigheid, en dus een gestrest gevoel. Niet de beste manier om je dag fijn te beginnen! Probeer dus ruim de tijd te nemen voor je ochtendrituelen, of in elk geval ruim genoeg.

2. Op tijd opstaan

Op tijd opstaan is dus een bijzonder nuttige goede gewoonte in de ochtend. En niet alleen omdat het je vervolgens stress en chaos scheelt! Het is sowieso belangrijk om genoeg, maar niet té lang te slapen. Een slaapoverschot kan namelijk ook voor problemen zorgen…

Wanneer je te lang slaapt, zul je je ook juist weer slaperiger voelen. Bovendien laat onderzoek zien dat mensen die meer dan 10 uur per nacht slapen, juist weer vaker overgewicht ontwikkelen. Kortom: ook als je in het weekend lekker uit kunt slapen, is het verstandig om de wekker niet te laat te zetten.

3. Niet snoozen

Snooze jij graag nog een half uur door voor je daadwerkelijk je bed uit komt? Niet doen! Er zijn weinig betere manieren om je slaapritme en waakmechanisme overhoop te gooien. Als je wakker wordt, produceert je lichaam hormonen om ook inderdaad wakker te worden. Door te snoozen, lopen die weer door de war met nieuwe slaaphormonen…

Daar kun je je de rest van de dag slaperiger door blijven voelen. Beter om meteen je bed uit te komen wanneer je wekker gaat, dus! Dat kan een paar dagen moeite kosten, maar na een week zul je merken dat je al bijna niet meer kúnt snoozen.

4. Bed opmaken

Wat heeft je bed opmaken met afvallen te maken? Een goede vraag, waar wetenschappers ook nog niet helemaal over uit zijn… Wat we wél weten: mensen die hun bed opmaken, slapen gemiddeld beter. En een goede nachtrust is dan weer essentieel om je gewicht te handhaven.

Ook kan het opmaken van je bed een startsein zijn voor de rest van je gezonde ochtendgewoontes. Kortom: neem even een minuutje de tijd om de dekens recht te trekken. Zelfs als je er verder niets aan hebt, ziet je bed er ’s avonds in elk geval aantrekkelijker uit.

5. Even wegen?

Sommige websites raden je aan om jezelf dagelijks te wegen, zodat je een goede indruk van je gewicht behoudt. Bij Drogespieren.nl zijn we daar niet per se fan van. Dagelijkse fluctuaties in je gewicht kunnen het beeld namelijk ook flink vertroebelen. Wekelijks wegen geeft een betere indruk van de grote lijnen.

Maar wat je frequentie ook is: als je je wilt wegen, is ’s ochtends het moment. Liefst voor je iets gegeten of gedronken hebt, en nadat je naar de wc geweest bent. Het beeld wordt zo namelijk nog niet verstoord door je maaginhoud en meer van zulke factoren.

6. Water drinken

Dan: water drinken! Ook voor een goede hydratatie geldt dat een goed begin het halve werk is. Neem dus ’s ochtends al een paar glazen water, voor of bij je ontbijt. Zo vul je het vochttekort dat gedurende de nacht ontstaan is zo snel mogelijk weer aan.

Door steeds gehydrateerd te blijven, voel je je de hele dag door wakkerder en fitter. Ook kan dorst ervoor zorgen dat je meer trek krijgt, waardoor je onnodig veel eet. En ten slotte voorkomt een goede vochtbalans dat je te veel vocht vasthoudt. Alle reden om genoeg te drinken, dus!

7. Eiwitrijk ontbijt

Naast drinken is ook eten natuurlijk belangrijk. Werk jij ’s ochtends meestal haastig een croissantje naar binnen? Niet ideaal: mensen die een fatsoenlijk ontbijt eten in de ochtend, eten namelijk ook de rest van de dag gezonder.

Het beste is om bij je ontbijt voldoende eiwitten en vezels binnen te krijgen. Die zorgen beiden namelijk voor veel verzadiging.Denk bijvoorbeeld aan een bak havermout, yoghurt met fruit of een volkoren boterham met eiwitrijk beleg.

8. Zonlicht

Veel mensen vangen in de ochtend nauwelijks een straaltje zonlicht op. Dat geldt met name in de winter, maar ook in de zomer kan het tegenvallen als je met de auto naar werk rijdt. Jammer, want zonlicht is goed voor je vitamine D en humeur in het algemeen. Onderzoek suggereert dat dat ook je gewicht positief beïnvloedt.

Neem dus liever de fiets naar werk, of parkeer de auto wat eerder en loop nog tien minuutjes. Is het in de winter nog niet licht voor je op werk komt? Maak dan in elk geval even een wandelingetje in je eerste koffiepauze.

9. Beweging

Samen met dat zonlicht is ook beweging een bijzonder goede ochtendgewoonte. Door een beetje actief te zijn in de ochtend schud je je lichaam echt flink wakker. Bovendien kan ook dit honger en zoete trek later op de dag verminderen, wat natuurlijk weer positief werkt voor je lijn.

Dat betekent niet dat je per se op een lege maag moet gaan hardlopen. Op de fiets naar je werk vertrekken voldoet ook al helemaal, of dus dat wandelingetje. Maar zorg dat je al even een kwartiertje bewogen hebt voor je de hele dag op kantoor gaat zitten.

10. Neem lunch en een snack mee

Ten slotte een belangrijk punt om ook de rest van je dag gezond door te komen: eten voor op werk. Als je ’s ochtends tien minuten neemt om een gezonde lunchen wat verantwoorde snacks klaar te maken, profiteer je daar later van. Zo voorkom je namelijk dat je toch weer met kroketten voor de lunch eindigt.

Natuurlijk kun je zo’n lunch ook best de avond van tevoren klaarmaken. Dan ben je ’s ochtends nog een stuk sneller klaar. Het belangrijkste is dat er iets gezonds te eten in je tas zit als je eenmaal de deur uit loopt om naar werk te vertrekken!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: