vet belangrijk

Waarom laat ik dit zo duidelijk in beeld komen?

De afgelopen jaren zijn wij helaas bang gemaakt om vet te eten. Maar… we hebben vet nodig! Ik ben ook van de generatie dat je van vet eten dik zou worden. Gelukkig is dit eindelijk achterhaald en is men er zelfs achter gekomen dat het lichaam de juiste vetten nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Hoe zit dat nu precies:

gezonde vetten

Bij een gezond eetpatroon komt ongeveer 30% van de dagelijkse calorie√ęn uit vet. Vetten zijn een belangrijke bron van de vitamines A,D,E en K (waar mijn vorige blogs over gingen) en essenti√ęle vetzuren. De verzadigingsfactor van vet is hoog en je gaat tussendoor minder snel aan het snaaien.

NIET alle vetten zijn hetzelfde. Je hebt goede vetten en slechte vetten. Je hebt zelfs gezonde vetten en veilige vetten. 

lepels met vet

Vet is zowel een bouwstof als een brandstof.  Het wordt in ons lichaam opgeslagen om later omgezet te worden voor energie. 

Wat we wel in de gaten moeten houden zijn de transvetten! Die willen we echt niet in ons lichaam. Die hebben namelijk een negatief effect.

Waarin kunnen we de vetten in onderverdelen:

In de afbeelding hierboven is het mooi uitgewerkt en je ziet dat het onverzadigd vet verder uitgewerkt is. Onverzadigde vetten komen vooral voor in plantaardige oli√ęn. Bijvoorbeeld olijfolie, wat het meest gezonde vet is. Helaas is dit niet het veiligste vet. Bij verhitting kan het snel oxideren. Het is dn een transvet geworden en dat willen we juist vermijden. Gebruik olijfolie bij voorkeur koud.¬†

Verzadigd vet speelt een belangrijke rol bij onze hormoonhuishouding. Vooral de belangrijkste vrouwelijke hormonen, o.a. oestrogeen, progesteron en cortisol worden gemaakt op basis van cholesterol.

Kokosolie (niet ontgeurd) is een gezonde bron van verzadigd vet. Het wordt gemakkelijk in het lichaam opgenomen. We hebben verzadigd vet heel hard nodig als onderdeel van een gebalanceerd voedingspatroon. Daarnaast is kokosolie in de keuken het veiligste vet omdat je er op hoge temperaturen mee kunt bakken zonder dat het oxideert.

Voordelen van kokosvet

  • Gezond voor hart- en bloedvaten
  • Helpt bij het behoud van een gezond gewicht
  • Ondersteunt het immuunsysteem
  • Ondersteunt de spijsvertering
  • Ondersteunt een gezonde en sterke huis
  • Ondersteunt de schildklierfunctie
  • Werkt ontsmettend en antiviraal en is dus ontstekingsremmend
NIET ontgeurde kokosvet

Hieronder een kleine opsomming van wat zit waar in:

Onverzadigd vet

Verzadigd vet

Transvet

  • Olijfolie
  • Avocado
  • Zaden
  • Vette vis
  • Olijven
  • Kokosvet
  • Eieren
  • Vette vleessoorten
  • Volvette kaas
  • Koekjes
  • Gebak
  • Chips
  • Fast food

Omega 3, 6 en 9

Dit verdient nog even extra aandacht. De onverzadigde vetten kunnen nog weer onderverdeeld worden in enkelvoudig onverzadigd en meervoudig onverzadigd. Bij een gevarieerde voeding kan ons lichaam de enkelvoudige onverzadigde vetzuren zelf aanmaken (omega 9). We krijgen het ook binnen door o.a. een goede olijfolie. De meervoudig onverzadigde  vetzuren zijn opgebouwd uit omega 3 en omega 6. De verhouding tussen die twee in de voeding zou moeten zijn 1 : 1, dus je zou van beiden evenveel binnen moeten krijgen. Vaak is het de verhouding 1 : 20. We krijgen dus 20x teveel omega 6 binnen.

In principe zijn beide soorten omega ontstekingsremmend. Maar alleen als ze in de juiste balans in het lichaam aanwezig zijn. Zodra de verhouding uit balans is, wordt de omega 6 ontstekingsbevorderend.

Het is redelijke theoretisch geweest vandaag. Maar het belang van vet is hier wel duidelijk gemaakt volgens mij.

roomboter
Roomboter = gezond

Wil jij meer weten? Heb jij oren naar gezonde voeding en gezonde levensstijl?

Kom in actie

Ik coach jou naar een gezond(er) tweede deel van je leven.

Maak een afspraak voor een gratis sessie via onderstaande button:

balans
Your Silhouette logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: