Bieten in de hoofdrol

bieten

De bewezen gezondheidsvoordelen van rode bieten

Al jaren voeg ik bieten toe aan mijn voedingspatroon. Net zoals vele Nederlanders vond ik bieten vroeger maar saai. Dat veranderde snel toen ik leerde hoe extreem gezond dit knolgewas in werkelijkheid is. Vaak kopen we dure superfoods, die per vliegtuig vanuit de andere kant van de wereld worden ingevlogen. Dit is helemaal niet nodig. In ons land groeien namelijk ook superfoods, zoals bietjes. In deze blog verdiepen we ons in de gezonde eigenschappen van dit superfood.

Bieten bevatten veel foliumzuur, mangaan, kalium, koper, ijzer, vezels en magnesium. Het meest interessant zijn de actieve plantenstoffen. Zo zijn de rode kleurstoffen betanine en betalaïne zeer krachtige antioxidanten. Bieten horen tevens tot de rijkste bronnen van nitraat (stikstofoxide), dat een positieve werking heeft op onze aderen.

De bewezen voordelen van de rode biet:

  • Verbetert de doorbloeding van hersenen
  • Verlaagt de bloeddruk
  • Vermindert de insuline afgifte
  • Verbetert sportprestaties
  • Werkt anti-kanker
  • Gaat ontstekingen tegen
  • Kan oxidatie van LDL-cholesterol voorkomen 
  • Beschermt tegen hart- en vaatziekten
  • Verbetert de cognitieve functie (reactietijd), bij mensen met diabetes type 2

Bieten kun je zowel rauw als verhit tot je nemen, het is beide goed voor je gezondheid. Toch zijn rauwe bieten in verhouding gezonder. Dat komt doordat verhitting de betaïne (nog een belangrijke stof in bieten, o.a. voor een gezond homocysteïnegehalte) voor een deel inactiveert. 

Bieten zijn bij de meeste supermarkten biologisch en los te koop. Vaak worden er ook voorgekookte bieten aangeboden. Deze zijn niet duur en lang houdbaar. Zo kun je altijd een voorraadje aanleggen om te verwerken in bijvoorbeeld een salade voor tussen de middag. Het leuke van bieten vind ik dat ze niet duur zijn en van eigen bodem komen. Zo belast je het milieu minder.

Nog een laatste opmerking: overdrijf het gebruik van nitraatrijke groenten zoals bieten niet. Alleen de hoeveelheid maakt het vergif (Dosis sola facit venenum) zei Paracelsus eeuwen geleden al.

Wil jij elke week een lekker recept? Meld je aan voor de informatiebrief!
Producten waar je misschien in geïnteresseerd bent

Vind je mijn blog leuk? Klik op de deelknop hieronder!

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Vergeet niet dit e-boek te downloaden!

Dit boek gaat je helpen met het krijgen van een platte buik d.m.v. voeding!