Ziet jouw ontlasting er qua kleur en vorm uit als een sigaar?

Ik val meteen maar met de deur in huis – ik wil je aandacht even vestigen op ontlasting. Een onderwerp waar veel grappen over worden gemaakt en evenzoveel moppen over bestaan, maar waar we het liever niet over hebben. Ook als er geen anderen bij zijn denken we liever niet te veel na over onze poep. Toch zegt ontlasting veel over onze gezondheid: we onderscheiden dan kleur, consistentie, geur, kleverigheid en frequentie. Er zijn per persoon per dag verschillen qua vorm en kleur. Aandacht voor jouw ontlasting kan leiden tot het sneller opsporen van gezondheidsproblemen (en er dus ook sneller wat aan kunnen doen!). Kijk dus eens wat vaker in de wc-pot. Voor ik het vergeten: is het antwoord op bovenstaande vraag ja? Dan heeft jouw ontlasting de juiste kleur. Verder is een gezonde drol soepel en gaat ‘ie zonder moeite naar buiten. Dat je het even weet. 

Over de kleur hebben we het zojuist al gehad – een sigarenkleur is positief. Onder normale omstandigheden varieert de kleur van pindakaaskleurig (lichtbruin) tot chocopasta-achtig (donkerbruin). Naarmate de ontlasting langer in het lichaam is gebleven wordt de kleur donkerder. Verschillende factoren kunnen de kleur van jouw ontlasting beïnvloeden, zoals bepaalde voedingsmiddelen of medicijnen. Verandert de kleur van uw ontlasting plotseling en is deze afwijkend? Raadpleeg dan de huisarts. 

Stopverfkleurige ontlasting (wit/grijs), ontlasting met (regelmatig) grote onverteerde stukken in de ontlasting of zwarte ontlasting (dit kan veroorzaakt worden door een grote bloeding in het maag-darmkanaal), zijn redenen voor een bezoek aan de huisarts. Ook gele, groene of rode ontlasting kan duiden op gezondheidsproblemen, maar het kan ook komen door het eten van bijvoorbeeld bietjes of veel bladgroen. 

Consistentie van poep

Over de consistentie valt ook een heleboel te zeggen. Onderstaande Stoelgangkaart is ontworpen door wetenschappers aan de universiteit van Bristol in het Verenigd Koninkrijk en geeft in één oogopslag meer informatie. 

Een echt smakelijk verhaal wordt het niet, maar graag geef ik je toch de informatie in het Nederlands:

Types 1 zijn afzonderlijke harde keutels noten (moeilijk uit te scheiden).

Types 2 zijn worstvormige drollen, maar met klontjes. Deze eerste twee types wijzen op constipatie.

Types 3 en 4 worden ideale ‘uitscheidingstypes’ genoemd. Oftewel, dan zit u goed.

Type 3 is als een worst maar met barstjes aan de buitenkant, type 4 doet denken aan een worst of slang, glad en zacht.

Types 5 en 6 neigen naar diarree, type 7 is dat eigenlijk al. Diarree kan een indicatie zijn van ziekte of infectie, kan een bijwerking zijn van medicatie, of het gevolg zijn van een voedselvergiftiging. Ook een prikkelbare darm kan de oorzaak zijn. Door diarree verlies je veel vocht en mineralen. Drink dus voldoende en gebruik voedingssupplementen.

 

 

bristol stool chart

De geur van poep

Dan de geur – veelal de reden waarom mensen liever niet te veel stilstaan bij ontlasting. Máár wist je dat gezonde ontlasting niet stinkt? Het ruikt wel naar poep, maar geeft geen echte stank. Ook de geur van winden, naast die van ontlasting, kan aangeven dat er een probleem is met de spijsvertering. Winden laten zélf is geen teken van gezondheidsproblemen, winden laten hoort bij een normale spijsvertering (bij de vertering van voedsel ontstaan gassen. Deze gassen moeten uiteraard worden afgevoerd. Daarnaast slik je, als je eet, drinkt, praat, of ademhaalt, lucht in. En wat erin komt, gaat er ook weer uit). Alle onplezierige geuren na een toiletbezoek, van de ‘rotte eieren’ geur tot en met een zurige geur, duiden op spijsverteringsproblemen en verkeerde voeding. 

Weleens last van zogenoemde ‘remsporen’ in jouw toilet? Het kan goed zijn dat jouw poep te kleverig is. Gezonde ontlasting hoort niet kleverig te zijn, maar hoort ook niet te drijven. Kleverigheid kan duiden op te veel vet in de ontlasting, in de meeste gevallen betekent dit dat vetten uit de voeding dan onvoldoende verteerd worden. Jouw drol kan ook gaan drijven door veel vet of de aanwezigheid van veel gassen. Normale ontlasting hoort niet te drijven. Want: bijna alles wat wij eten is zwaarder dan water, en zou dus moeten zinken.

Frequentie stoelgang

Hoe vaak heb je ontlasting? Het is een fabel dat een goede stoelgang betekent dat je iedere dag ontlasting hebt. Het belangrijkste is dat jouw stoelgang regelmatig is. Gemiddeld genomen is 1-3 keer daags ontlasting, maar sommige mensen hebben voldoende aan 3 keer per week. Ieder mens heeft een eigen stoelgangpatroon. Het belangrijkste is regelmaat, en dat de ontlasting soepel verloopt (dus zonder te persen, je hoeft maar 1 tot 2 keer af te vegen én je wc-papiertje is nagenoeg schoon, en je kunt zonder kramp of pijn poepen).

Wat kunt u doen?

Heb je na het lezen van bovenstaande wat regelmatiger in de toiletpot gekeken en ben je daarmee tot de conclusie gekomen dat er bij jou nog ruimte is voor verbetering? Geen zorgen, er hoeft niet direct een dokter aan te pas te komen, er is genoeg wat je zelf kunt doen.

Ten eerste: water drinken, 2 liter per dag! Onvoldoende vocht in uw lijf kan obstipatie veroorzaken.

Ten tweede, uiteraard, voeding: vezels (uit groente en fruit) zorgen voor een betere darmflora (bacterie-balans) en een betere darmwerking.

Ook beweging is goed voor de darmwerking.

Ten slotte – stress. Stress is nooit goed, maar het heeft óók een slechte invloed op de stoelgang. Deze wordt onregelmatiger. 

Tot slot: wanneer het lichaam langdurig heeft blootgestaan aan een slecht voedingspatroon, stress of weinig lichaamsbeweging, dan kan het nodig zijn de darm op weg te helpen. Er zijn diverse producten die erbij kunnen helpen, hieronder op een rijtje gezet:

Gedroogde vruchten zoals pruimen, rozijnen, krenten, vijgen en abrikozen, noten, pinda’s, sesamzaad, lijnzaad en onrijpe bananen (zo groen mogelijk dus!). Dit zijn producten die de darm kunnen stimuleren om zo weer een goede stoelgang te krijgen.

Meer weten over goede, gezonde voeding?

Maak een afspraak en krijg vrijblijvend advies over voeding en leefstijl. Tevens krijg je een bodyscan, zodat je weet hoe het nu cijfermatig is gesteld met je lichaam.

[CP_APP_HOUR_BOOKING id="2"]
Wil jij elke week een lekker recept? Meld je aan voor de informatiebrief!
Producten waar je misschien in geïnteresseerd bent

Vind je mijn blog leuk? Klik op de deelknop hieronder!

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Vergeet niet dit e-boek te downloaden!

Dit boek gaat je helpen met het krijgen van een platte buik d.m.v. voeding!