Webinar volgen?

Hoe ik mijn eigen overgangsklachten tackle!

Net als jij zit ik vol in de overgang. Maar hoe ik het heb aangepakt heb ik eigenlijk nog nooit verteld. Dus nu is het de hoogste tijd om het te delen met jou.

Het begon voor mij duidelijk te worden in 2016/2017. In die tijd had ik af en toe last van opvliegers. Voornamelijk in de avond. Dit was voor mij op dat moment heel goed te doen. Verder had ik gelukkig geen klachten, voor zover ik wist.

In die zelfde jaren deed ik ook de opleiding tot gewichtsconsulent en orthomoleculair basis coach. 

Daardoor heb ik mijn voeding al wel drastisch aangepakt en zodanig veranderd dat ik van gemaksvoeding, suikers, gluten naar gezonde verse voeding ben geswitcht. Achteraf zie ik dat als een zeer goede zet. Helemaal toen ik mij echt ging verdiepen in wat is nu die overgang en wat kun je verwachten. Dus de basis bleek nu qua voeding goed te zijn.

De menopauze was voor mij in maart 2021. Dus toen had ik mijn laatste menstruatie. Dat wist ik pas zeker in maart 2022. Tot die tijd, maart 2021, waren de klachten zo af en toe aanwezig maar heel handelbaar en volop werken was zeker geen probleem. 

Wel ben ik in 2019 ook gestart met supplementen. Ik vond dat het nodig was en mijn lijf vroeg er ondertussen ook om. De supplementen die ik toen ben gaan gebruiken waren: Omega 3, All Plant Proteïne, Multivitamine, Cal Mag D3, Glucosamine. Dit is de basis die elke vrouw vanaf 45 jaar zou moeten nemen. Door de jaren heen krijgen vrouwen hier echt een tekort in. Helaas is dat met voeding dus niet meer aan te vullen tot gezonde waarden.

Maar goed.. Die overgang. De laatste fase ben ik dus in gegaan en langzaamaan merkte ik toch meer klachten te ervaren dan dat ik in eerste instantie dacht. 

Daarom ben ik nog eens goed naar mijn voeding gaan kijken en kwam erachter dat er toch nog een paar trickers aanwezig waren die ervoor zorgden dat mijn klachten niet helemaal verdwenen waren. 

De eerste tricker is KOFFIE! Hier dronk ik best veel van en ben dat dus drastisch gaan minderen en overgegaan op kruidenthee (pittige detox in de ochtend, vrouwen actief overdag en na het eten afterdinner thee). Nu dus nog maar 3 kopjes koffie max op de dag.

Tricker 2: SUIKERS! Ongemerkt at ik blijkbaar toch nog voedsel waar toegevoegde suikers in zat en die gaven mij dus een toename in mijn opvliegers. Dus nog beter gaan opletten wat er in voeding aanwezig is door de etiketten nog beter te lezen. Door hier op te letten merkte ik dat ik minder opvliegers had, minder vermoeid en mijn lichaam veel rustiger is. Energie dips zijn er niet meer en slapen gaat goed.

Tricker 3 was voor mij ook heel duidelijk: GLUTEN. Door geen gluten meer te eten werd mijn buik rustiger, niet meer zo opgeblazen gevoel na het eten en ook weer een veel rustiger lichaam.

De bovengenoemde trickers zijn ook wetenschappelijk bewezen dat het dus je overgangsklachten uitlokt. 

De conclusie van dit verhaal is duidelijk: vermijd je trickers en je overgangsklachten verminderen significant of verdwijnen zelfs! Ik heb alleen nog wat klachten als ik mijzelf niet aan de juiste voeding houdt en niet extra let op mijn trickers. 

Zo kom ik de overgang op een goede en gezonde manier door zonder dingen te moeten laten. Tijdens mijn werk en vrije tijd kan ik heerlijk doen wat ik graag doe. Zonder klachten te ervaren van de overgang. 

Het is natuurlijk niet van de een op de andere dag goed gekomen. Dit heeft echt wel even tijd nodig maar als jij ook voor de lange termijn wilt gaan dan raadt ik je echt aan om met de basis: voeding en supplementen te beginnen.

Op het moment van schrijven is mijn voeding zo vers en gezond mogelijk en gebruik ik ondertussen de volgende supplementen: Glucosamine, Multi Dag en Nacht, Osta K2 een D3, Feminosan en All Plant proteïne.

Ik weet natuurlijk niet wat jij doet om geen last te hebben van overgangsklachten. Maar wil jij nu ook van je klachten af? Stap dan in het programma: Weg met die overgangsklachten. Hierin krijg jij de juist voeding en voedingssupplementen afgestemd op jou klachten.

Liefs Maureen,

voedingscoach voor de vrouw in de overgang

Wil jij elke week een lekker recept? Meld je aan voor de informatiebrief!
Producten waar je misschien in geïnteresseerd bent

Vind je mijn blog leuk? Klik op de deelknop hieronder!

Facebook
Pinterest