Koolhydraatarm tegenover koolhydraatbewust eten

Op dit moment zijn er veel mensen die koolhydraatarm zijn gaan eten. Waarom is dit NIET goed? Ik zal het toelichten:

Drie redenen dat je wel voldoende goede koolhydraten binnen moet krijgen zijn:

  1. Je houdt je schildklier aan het werk
  2. Het is nodig om terugval (lees weer toenemen in gewicht) te voorkomen
  3. Je kunt ketoacidose oplopen, dit is letterlijk boedvergiftiging door afvalstoffen.

1. Wat doet de schildklier?

De schildklier is onderdeel van het endocriene systeem: het totaal van klieren die hormonen afscheiden in het lichaam. De belangrijkste hormonen die de schildklier produceert zijn T4 en T3. Zonder schildklierhormoon kan een lichaam niet functioneren: het heeft een belangrijke rol in het metabolisme (de stofwisseling) van cellen in het hele lichaam. Metabolisme is het totaal van processen die zorgen voor opbouw, afbraak en instandhouding van weefsels en de productie van energie. 


De functie van de schildklier is het regelen van belangrijke processen in het lichaam, zoals:

  • Hartslag en bloeddruk
  • Energiestofwisseling van het lichaam
  • Lichaamstemperatuur
  • Koolhydraat-, eiwit en vetstofwisseling
  • Spier- en zenuwstelsel
  • Groei en ontwikkeling van het lichaam
  • Hersenontwikkeling, hersenactiviteit en psyche
  • Spijsvertering
  • Libido en menstruele cyclus

2. Het jojo-effect door te weinig koolhydraten:

Wat houdt het jojo-effect in?

  • Dat je na snel te zijn afvallen nog sneller weer aankomt en mét rente zodra je weer terugvalt in je “oude” voedingspatroon.
  • Het is dus een héél vervelend gevolg van fanatiek en snel afvallen.
  • Geloof me… ik kén alle verdriet en ellende van diëten, hongeren, afvallen, doorslaan en weer aankomen.
  • Wat is er méér frustrerend dan veel moeite doen om af te vallen en vervolgens weer aan te komen in een nog hoger tempo dan dat het er af ging?
  • Ik zal jullie uitleggen wat de oorzaak is van het jojo-effect en hoe je het kunt voorkomen.

Waardoor wordt het jojo-effect veroorzaakt?

  • Het jojo-effect ontstaat doordat de calorie intake té veel verminderd wordt. Wil je normaal gesproken per week 1 kilo afvallen, dan zal je met je calorieën onder de 1000 moeten blijven, per dag; dat is ongeveer de helft van wat je nú waarschijnlijk binnen krijgt.
  • Wat daarvan het gevolg is, is dat je lichaam op de spaarbrander gaat. Je lichaam denkt: “Hey…er komt niets meer binnen, laat ik maar snel minder gaan verbranden”, dus je lichaam gaat op de spaarstand en probeert op de meest gekke manieren calorieën te gaan sparen om te kunnen blijven functioneren.
  • Het gevolg daarvan is dat je lichaam onraad ruikt en alarm slaat en de stofwisseling wordt vertraagd.
  • Daardoor verlies je tijdens een streng dieet niet alléén vet maar zéker óók spieren, waar je lichaam nog wat energie uit probeert te halen.
  • Verder vallen mensen die een dieet volgen vaak af, maar zij leren niet wat zij voorheen fout deden. Hierdoor vallen zij na afloop van een dieet weer terug in het oude leefpatroon en komen hierdoor weer terug op hun oude gewicht. Een voorbeeld hiervan is een dieet met maaltijdvervangers. Deze maaltijdvervangers bevatten weinig calorieën, waardoor de mensen die het dieet volgen afvallen. Door het gebruik van de maaltijdvervangers leren zij echter weinig over wat gezond eten is en welke voedingsmiddelen veel vetten en koolhydraten bevatten en je eigenlijk moet vermijden.
  • Een andere oorzaak van het jojo-effect is dat bij mensen die streng diëten, een eiwittekort optreedt. Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstenen van spieren. Zonder eiwitten zullen deze spieren langzaam afbreken. Spieren behoren tot het meest actieve weefsel van het lichaam. Het is dus jammer als je spierweefsel langzaam afbreekt.
  • Én…last but not least…. veel diëten bevatten weinig koolhydraten. Je schildklier heeft koolhydraten nodig. Krijgt hij die niet, dan zegt hij létterlijk: “Weet je wat? Je zoekt het maar uit maar ík doe niet meer mee”. De schildklier gaat op non actief en het weer aankomen als je weer “normaal” gaat eten, is een feit.

Wat zijn de gevolgen van het jojo-effect?

  • Als je je streefgewicht hebt bereikt en weer normaal gaat eten, grijpt je lichaam die gelegenheid aan om weer reserves op te bouwen en het lichaam te herstellen. Het lichaam denkt: “Hey… gelúkkig… er komt weer eten aan, laat ik het maar snél opslaan vóórdat ze wéér op dieet gaat”.
  • Dat is dus vetopslag, meestal op de verkeerde plaatsen 🙁
  • Je stofwisseling is immers niet meer gewend om zoveel calorieën te verbranden en gaat nu juist over op hamsteren!
  • Het gevolg is dat je gewicht toeneemt.
  • Dit alles noemen we het jojo-effect.

Hoe kun je het jojo-effect voorkomen?

  • Ten eerste is het belangrijk dat je bewust bent van wat je eet om zodoende te leren van je fouten die je voorheen maakte zodat je niet in dezelfde valkuilen valt.
  • Wordt bewust van gezond eten en welke voedingsmiddelen gezonde voedingsstoffen bevatten.
  • Leer ook waar je veel van mag eten en waar minder van
  • Stel realistische doelen, 10% gewichtsverlies is al een enorme verbetering voor je gezondheid en voorkomt teleurstellingen, vaak met het gevolg van terugvallen in het oude leefpatroon.
  • Richt je niet alléén op het aanpassen van je voeding maar ga ook iets doen aan je bewegingspatroon. Door te bewegen verminder je de kans op spierafbraak en verbruik je ook nog eens meer energie per dag. Je komt ook minder in de verleiding om te gaan snaaien want dat gebeurt vaak uit verveling. Als je beweegt, ben je lekker bezig en zult niet zo snel doorslaan in (vr)eetbuien).  Bovendien zal je je energieker voeler en lekkerder in je vel zitten. Ga hiervoor niet alleen naar de sportschool, maar beweeg ook meer gedurende de gehele dag, door meer te lopen, trappen te nemen of naar werk te fietsen.

3. Ketoacidose

Ketoacidose betekent verzuring van je bloed.

Hoe herken je ketoacidose?

  1. Je hebt dorst en moet veel plassen.
  2. Je hebt hoofdpijn en bent moe of slaperig.
  3. Je hebt een droge tong en huid.
  4. Je hebt buikpijn en spierpijn.
  5. Je bent misselijk en/of moet braken.
  6. Je lichaam droogt uit (door veel plassen en braken).
  7. Je hebt een snelle ademhaling en zoet ruikende adem (acetongeur).
  8. Je hebt verwijde pupillen en wazig zicht.
  9. Kinderen kunnen ineens gaan bedplassen, last krijgen van buikpijn of huilerig worden.

 

Gevolgen ketoacidose

De gevolgen van verzuring van je bloed zijn heftig. Je neemt je omgeving niet meer bewust op en bent verward. Je lichaam droogt uit en verzuurt. Uiteindelijk vallen door ketoacidose je lichaamsfuncties uit.

 

Wat te doen bij ketoacidose?

Ketoacidose is een gevaarlijke situatie. Reageer direct bij ketoacidose en wacht niet af. Ons advies:

 

  1. Neem contact op met je coach. Zeker als je moet braken.
  2. Controleer ketonen (indien mogelijk). Dit kan in de urine en in het bloed met speciale strips. Je coach kan je vertellen wat de waarden moeten zijn en bij welke waarde je actie moet ondernemen.
  3. Drink veel water.
  4. Drink geen alcohol.

Dit is dus waarom ik werk met het programma dat hier rekening mee houdt!

De EetLijn geeft jouw voldoende goede koolhydraten om de werking van de schildklier aan de gang te houden en om het gehate jojo-effect te voorkomen en niet in ketoacidose te komen.

 

Wil jij weten wat het kan betekenen voor jou gezondheid, vitaliteit en fitheid. Zelfs wat het kan doen tegen overgangsklachten? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend gesprek met mijn in de praktijk. Uiteraard in deze tijd houd ik mij aan de richtlijnen die zijn voorgeschreven door de RIVM. Mocht je liever niet in de praktijk komen, dan kan het ook prima via videobellen! Geef dit dan even aan.

 

Met behulp van een compleet programma, met persoonlijke begeleiding of via de mail, coach ik je naar optimale gezondheid ZONDER HET JOJO-EFFECT!!!

Ontvang de wekelijkse informatie over voeding en heerlijke recepten
Een essentiële aanvulling op jouw kennis
Wil jij elke week een lekker recept? Meld je aan voor de informatiebrief!
Producten waar je misschien in geïnteresseerd bent

Vind je mijn blog leuk? Klik op de deelknop hieronder!

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Vergeet niet dit e-boek te downloaden!

Dit boek gaat je helpen met het krijgen van een platte buik d.m.v. voeding!