Nutrition Facts uitgelegd:

Vet
Lichaamsvet is bedoeld als energievoorraad, als bescherming voor je organen en tegen de kou. Cellen hebben vetzuren nodig als bouwstenen en vetzuren beschermen je cellen tegen ongewenste indringers. Verder heeft het lichaam ze nodig om je ogen, je hersenen en je spieren goed te laten werken.

Verzadigd vet
deze vinden wel in margarine, roomboter, halvarine, melk en melkproducten, kaas, ieren, vlees- en vleeswaren, koek, gebak, snacks.

Trans vet
Transvetten verharden de celmembraan van de cellen in je lichaam.
Transvetten blokkeren de omzetting van gezonde vetten uit bijvoorbeeld omega 3 naar ontstekingsremmende stoffen.
Transvetten verhogen je gewicht.

Natrium
Natrium is nodig voor een goed evenwicht in de vochthuishouding van het lichaam, voor het samentrekken van de spieren en voor de zenuwprikkelgeleiding. Daarnaast levert natrium een belangrijke bijdrage aan de regeling van de bloeddruk, samen met het mineraal kalium

Kalium
Is goed voor het zenuwstelsel.
Helpt bij het behouden van een normale bloeddruk.
Speelt een rol bij het behouden van sterke en soepel spieren. 

Koolhydraten
Leveren energie aan de hersenen
Goed voor de darmen
Goede koolhydraten zijn rijk aan vitamines en mineralen
Vezels
Ze dienen als voedingsbron voor (goede) bacteriën die in onze darm leven. Deze bacteriën zitten met name in de dikke darm. Ze zetten voedingsvezels om in nuttige stoffen (fermenteren) die bijvoorbeeld door de cellen in de darmwand als energiebron gebruikt kunnen worden. Een gezonde darmflora is goed voor de darmgezondheid Naast het stimuleren van de goede bacteriën, helpen voedingsvezels ook vocht aan te trekken, waardoor de ontlasting soepel blijft. Dit is gunstig voor een goede stoelgang. Er zijn zelfs aanwijzingen dat vezels een positieve invloed hebben op overgewicht, de bloeddruk en het cholesterolgehalte.
Suiker
Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel.
Door de overproductie van insuline worden ook andere hormonen uit balans gebracht in je lichaam.

Suiker verstoort de mineraalbalans in je lichaam, het maakt de opname van calcium en magnesium moeilijker. Beide mineralen heb je o.a. hard nodig om je botten stevig te houden.
Je immuunsysteem wordt ontregeld, waardoor allerlei grote en kleine ontstekingen in je lichaam kunnen ontstaan.

Proteïne/Eiwit
In eiwit zitten aminozuren waar het lichaam niet buiten kan. Genoeg eiwit eten is dus belangrijk voor een goede gezondheid. Verder helpt een eetpatroon met relatief veel eiwit om op gewicht te blijven. Dat komt doordat eiwit goed verzadigt en belangrijk is om het spierweefsel in stand te houden.
Vitamine A
Vitamine A (retinol), een vet-oplosbare vitamine, ondersteunt de afweer van het lichaam. Het wordt daarom ook wel de anti-infectie vitamine genoemd. Daarnaast helpt vitamine A om goed te kunnen zien, bij het gezond houden van de huid en bij het behoud van normale slijmvliezen.
Vitamine B1

Het is goed voor je hart en zenuwstelsel.
Het helpt je geheugen en concentratieniveau.
Het ondersteunt je energieniveau.

 
Vitamine B2

Is goed voor je zenuwstelsel.
Bevordert je energiestofwisseling.
Is belangrijk voor een gezonde huid en slijmvliezen.
Helpt de cellen in je lichaam beschermen tegen oxidatieve schade.
Zorgt voor het behoud van een goed ijzergehalte in je bloed.
Helpt bij vermoeidheid.

 
Vitamine B3

Ondersteunt je energienivea
Is goed voor je zenuwstelsel
Is belangrijk voor je huid en je slijmvliezen
Is goed voor je geheugen
Helpt bij vermoeidheid

Vitamine B5
speelt een belangrijke rol bij de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Het draagt bij aan de voorziening van energie. Daarnaast is het van belang bij de vorming van een aantal hormonen en zorgt het voor een goed functionerend zenuwstelsel.
 
Vitamine B6
Vitamine B6 (pyridoxine) is belangrijk voor de weerstand en de spijsvertering. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van rode bloedcellen. Het is van belang voor de energievoorziening. Vitamine B6 zorgt verder voor een goede werking van het zenuwstelsel.
 
Vitamine B8
speelt een belangrijke rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten en eiwitten en de productie van vetzuren. Het draagt bij aan de voorziening van energie. Daarnaast is vitamine B8 van belang voor een goed functionerend zenuwstelsel, voor gezond haar en een gezonde huid.
 
Vitamine B11
Zorgt voor normaal functioneren van je immuunsysteem.
Helpt bij de vorming van rode en witte bloedcellen.
Draagt bij aan weefselgroei tijdens de zwangerschap.
Draagt bij aan geestelijke veerkracht.
Helpt bij vermoeidheid.
 
Vitamine B12
Het voorkomt pernicieuze anemie, een vorm van bloedarmoede.
Het zorgen voor een goede weerstand.
Het draagt bij aan de vorming van rode bloedcellen.
Het helpt bij vermoeidheid te verminderen.
Het is belangrijk voor je zenuwstelsel.
Het speelt een belangrijke rol in de productie en afbraak van homocysteïne, net als foliumzuur.
 
Vitamine C
ondersteunt de afweer van het lichaam
belangrijk voor de huid, sterke tanden, de bloedvaten en de samenstelling van de botten en het kraakbeen.
Het zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel en helpt bij vermoeidheid.
Tot slot bevordert vitamine C de opname van ijzer.
 
Vitamine D
Ondersteunt je natuurlijke weerstand.
Helpt bij het behoud van sterke botten, soepele spieren en een sterk gebit.
Helpt je lichaam bij de normale opname van de mineralen calcium en fosfor.
 
Vitamine E
is een antioxidant en wordt ook wel tocoferol genoemd. Een antioxidant is een stof die je lichaam beschermt tegen schadelijke stoffen. Deze schadelijke stoffen noemen we vrije radicalen en dit zijn agressieve stoffen die in het ergste geval schade aan de cellen en weefsels in je lichaam kunnen veroorzaken. Vitamine E helpt bijvoorbeeld je cellen te beschermen tegen oxidatieve schade door UV-straling en luchtvervuiling.
 
Vitamine K
Bij bloedstolling
Het ondersteunt je botten.
 
Calcium
Ondersteunt je tanden en botten.
Zorgt voor een normale spierwerking.
Draagt bij aan normale prikkeloverdracht in je zenuwen.
Ondersteunt de stolling van je bloed.
Draagt bij aan de aanmaak van weefsels en celgroei.
Ondersteunt je spijsvertering.
Helpt energie vrij te maken uit je voeding.
 
Koper
Koper zorgt dat ijzer wordt vastgelegd in hemoglobine, de rode kleurstof in ons bloed, en speelt zodoende een rol bij het zuurstoftransport in het lichaam. Ook is koper betrokken bij de pigmentatie van huid en haar en bij bindweefsel- en botvorming. Koper is ook van belang voor een goede weerstand en draagt bij aan de energievoorziening van ons lichaam.
 
Foliumzuur
Zie vitamine B11
 
Ijzer
IJzer is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine, een onderdeel van de rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof van de longen naar de weefsels. Zuurstof is nodig voor de verbranding van voedingsstoffen in de weefsels. Hierbij komt energie vrij. Daarnaast ondersteunt ijzer het immuunsysteem en draagt het bij aan onze energievoorziening. Er zijn verschillende soorten ijzer: heemijzer en non-heemijzer.
 
Mangaan
Mangaan is nodig voor de vorming van botweefsel. Verder is mangaan betrokken bij de stofwisseling van aminozuren, cholesterol en koolhydraten. Daarnaast draagt het bij aan bescherming van lichaamscellen bij oxidatieve stress en aan de energievoorziening voor ons lichaam.
 
Magnesium
Bevordert de energiestofwisseling in je lichaam.
Speelt een rol bij de overdracht van zenuwprikkels.
Draagt bij aan een normale werking van je spieren.
Is goed voor je skelet.
Ondersteunt je energieniveau.
Is goed voor je geheugen en je gemoedstoestand.
 
Fosfor
Fosfor geeft stevigheid aan het skelet. Ook is het mineraal betrokken bij de energievoorziening van het lichaam en maakt het deel uit van het DNA. Verder is fosfor nodig voor de koolhydraat-, vet- en eiwitstofwisseling.
 
Selenium
Seleen heeft eenzelfde werking als een antioxidant en gaat de vorming van schadelijke stoffen in het lichaam tegen. Er zijn aanwijzingen dat het zware metalen die het lichaam via verontreinigingen binnenkomen minder giftig maakt. Bovendien zou seleen mogelijk bescherming kunnen bieden tegen het ontstaan van prostaatkanker. Seleen is ook van belang voor een goede weerstand, voor de ontwikkeling van de zaadcellen en voor gezond haar.
 
Zink
Helpt je lichaam bij het opbouwen van DNA en eiwitten te maken, wat bijdraagt aan de aanmaak van weefsel.
Helpt je immuunsysteem binnenvallende virussen en bacteriën te bestrijden.
Draagt bij aan een normale hormoonhuishouding.
Speelt een rol bij de aanmaak van bot.
Is goed voor je haar en nagels en belangrijk voor je huid.
Is belangrijk voor je geheugen en je smaak- en reukzin.
Speelt een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten en vetten.
Draagt bij aan een normale vruchtbaarheid van mannen en vrouwen.