Ontzuren belangrijk voor je gezondheid

Ben je verzuurd?

Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat een verzurend voedingspatroon de gezondheid op de lange termijn kan beïnvloeden. Dit heeft overigens niets te maken met de zure smaak van voedingsmiddelen, want een citroen is juist heel alkalisch!

Bij het verteren van voedsel blijft er een zure of basischereststof over. Basisch is het tegenovergestelde van zuur en noemen we ook wel alkalisch. Of een voedingsmiddel een zure of basische rest achterlaat staat -gek genoeg- los van de smaak.

Voor een goede werking van onze stofwisseling moet het bloedplasma enigszins alkalisch zijn, met een pH-waarde van ongeveer 7,45. Je kan jouw pH-waarde heel makkelijk testen via de urine. De test strips zijn bij de meeste drogisterijen te koop.

Wanneer we ons lichaam voortdurend blootstellen aan verkeerde voeding, kan het de zure reststoffen niet meer volledig afvoeren. Het lichaam heeft verschillende manieren om de pH-waarde constant te houden. De nieren en longen spelen hierbij een belangrijke rol. De nieren proberen het overschot van zuren uit te scheiden via de urine. De longen mengen zuurstof met eiwitten, waardoor er carbonaten ontstaan. Deze carbonaten verminderen het zuurgehalte in ons lichaam.

Ontzuren helpt gezond oud te worden

Ontzuren?  Verzuren hoort een beetje bij het leven. Zeker boven de 40 raken we steeds meer verzuurd. Alleen verzuren we tegenwoordig wel erg snel! We hebben steeds meer verzurende factoren in ons leven en eten vooral ook steeds minder basische voedingsmiddelen zoals verse kruiden, groente en fruit. Als je te weinig mineralen binnen krijgt gaat de verzuring/veroudering wellicht harder dan je zou willen. Het verouderingsproces is in feite een ophoping van niet uitgescheiden afvalstoffen.

Ontzuren en mineralen

Om te kunnen groeien en functioneren heeft ons lichaam koolhydraten, eiwitten en vetten nodig. Helaas verbranden deze voedingsstoffen tijdens onze vertering nooit volledig tijdens. Er blijft minstens 8% afval over. Of dit afval zuurvormend of basis is hangt van de mineralen in onze voeding af. Zwavel, fosfor, chloor en jodium zijn zuurvormend. Natrium, kalium, calcium, magnesium en ijzer zijn basisch makende mineralen. Zuurvormend afval kan onze nieren en andere organen beschadigen en moet daarom geneutraliseerd worden voordat we het kunnen uitplassen, zweten of uitademen. Voor het neutraliseren van deze giftige zuren hebben we vooral de basische minerale nodig.  Die halen we vooral uit groente en fruit. Bij gebrek aan deze basische mineralen in onze voeding onttrekt ons lichaam deze uit onze botten, haren en nagels. Met als gevolg breekbare botten, slecht haar en nagels die snel breken.

Het belang van ontzuren

De hoeveelheid zure stoffen in vloeistof (urine, bloed, speeksel) wordt aangegeven in pH. Een pH van 7 is neutraal. Lager dan 7  is verzurend en hoger is basisch vormend. De juiste pH van je lichaam is een belangrijke factor voor veel lichaamsprocessen en je algemene gezondheid. Met name de pH waarde van je bloed is letterlijk van levensbelang. en wordt strak gereguleerd tussen de 7,35 en 7,45. In je bloed zitten immers veel eiwitten welke gaan klonteren in een vloeistof die te zuur is. Je lichaam zal er dus alles aan doen om je bloed met behulp van mineralen je bloed neutral te houden. Bij een tekort aan mineralen onttrekt je lichaam de mineralen uit je tanden, botten en weefsels. Het is een keus van het lichaam: Met verzuurd bloed ga je dood, zonder tanden kun je best nog verder leven. Maar ook symptomen als migraine, vermoeidheid, allergie en cariës  zijn het gevolg van een tekort aan mineralen.

Gevolgen van verzuring

Afvalstoffen die door een tekort aan basische mineralen alsnog niet volledig uitgescheiden kunnen worden slaan zich in onze weefsel op in de vorm van zure zouten moeten ergens in het lichaam opgeslagen worden.  Dit maakt onze weefsels harder en ons lichaam stijver. Dit uit zich niet alleen in klachten zoals vaste schouders, spierpijn, rugpijn, en fibromyalgie. Deze overschotten tasten namelijk ook ons lichaam en organismen aan. Gevolgen hiervan uiten zich in nier- en galstenen, suikerziekte, jicht, reuma en artritis. Maar ook in een hoog cholesterol, blaasontsteking, hoge bloeddruk en huidklachten. En wat te denken van ons immuunsysteem? Deze bevindt zich immers voor 80% in onze darmen. Onze darmflora is echter weer afhankelijk van onze spijsverteringsenzymen om voeding te kunnen verteren. Deze doen hun werk alleen bij de juiste zuurgraad. Daarom varieert de pH van ons speeksel varieert tussen de 6.0 en 7.5 en is die van onze maag 2.

Oorzaken verzuring

Bij de afbraak van eiwitten en vetten blijven dus zuren over. Maar ook alcohol, suiker, koffie, medicijnen (vooral NSAID’s zoals ibuprofen) en milieuverontreiniging werken sterk verzurend. Evenals straling van je mobieltje, de magnetron etc.  Verzurend zijn verder:

  • Met stip: stress. Stress werkt extreem verzurend.
  • Slecht voedingspatroon met te weinig basische mineralen.
  • Zuren die in ons lichaam ontstaan als een normaal afvalproduct door het afsterven van oude cellen.
  • Sporten is zeker gezond, maar niet te veel. Het is immers een verzurende activiteit.
  • Diarree. In korte tijd verlies je enorm veel vocht en zout. Dit zoutverlies werkt verzurend.
  • Verminderde longfunctie door COPD, slaapapneu of  gebruik van kalmerende en slaapverwekkende geneesmiddelen. Deze vertragen de ademhaling en belemmeren hierdoor de ontzuring.
  • Langdurig gebruik van medicijnen vormen een aanslag op je nieren omdat zij de afvalstoffen uit je lichaam moeten filteren. Een verminderde nierfunctie leidt tot meer verzuring.
  • Natuurlijk vervanging van oude cellen. Tijdens het afsterven produceert de oude huidcel purinezuur.
  • Leverfalen, is een bekende oorzaak van verzuring. Overmatig alcoholgebruik is slecht voor de handhaving van een goede zuurgraad.

Ontzuren en voeding

De belangrijkste zuurvormers in ons voedsel zijn zuivel, geraffineerde granen, eiwit en vet. Op zich kan dit helemaal geen kwaad, als we maar voldoende mineralen uit groente en fruit via onze voeding binnenkrijgen. Het is dus niet zo dat “zure” voedingsmiddelen per definitie ongezond zijn. Vis, granen en peulvruchten hebben een zuuroverschot, maar zijn waardevolle voedingsmiddelen. Het gaat om het evenwicht.

Ontzuren

Ontzuren betekent dat je bewust bezig gaat met het afvoeren van zuren uit je lichaam. Probeer verzurende dingen als koffie, suiker, alcohol zo veel mogelijk mijden en eet veel groente, verse kruiden en fruit.  Vindt je het moeilijk om iedere dag voldoende groente en fruit te eten? Speciale greens zitten boordevol basische mineralen. Eén theelepel per dag is voldoende. Om de natuur een handje te helpen bestaan er ook tabs die vast gezette zuren losmaakt én neutraliseert.  Voldoende water of speciale kruidenthee zorgt voor de afvoer. Wil jij weten of je klachten door verzuring komen? Neem hiervoor contact op met Your Silhouette

Voordelen ontzuren 

  • Zure afvalstoffen worden geneutraliseerd en afgevoerd
  • Evenwicht in de stofwisseling en zuur-base balans
  • Herstel en optimaliseren van de hormonale balans
  • Minder kans op welvaartsziekten
  • Verhoogt het immuunsysteem
  • Weldaad voor actieve mensen
  • Meer energie en betere (sport) prestaties
  • Vitaal en in balans ouder worden

Verzurende voeding is niet altijd ongezond

Een stuk vis bevat tal van essentiële voedingstoffen, maar werkt wel verzurend. Je hoeft niet gelijk alle verzurende voedingsmiddelen uit je dieet te bannen, maar eet verzurende producten met mate. Het is ook verstandig om iets zuurs altijd te combineren met iets basisch.

Alkalische voedingsmiddelen zijn o.a.:

  • Chlorella                                             
  • Radijs
  • Broccoli
  • Alfalfa
  • Aardappel
  • Courgette
  • Gerstegras
  • Tarwegras
  • Pure chocolade
  • Bloemkool
  • Spruitjes
  • Watermeloen
  • Knoflook
  • Rozijnen
  • Grapefruit
  • Tomatenpuree
  • Avocado
  • Andijvie
  • Komkommer
  • Gember
  • Munt

Verzurende voedingsmiddelen zijn o.a.:

  • Varkens- en rundvlees
  • Bewerkte melkproducten (zoals kaas)
  • Peulvruchten
  • Ananas
  • Tarwe (meel)
  • Pinda’s
  • Pompoenpitten
  • Maïs
  • Soja
  • Roggebrood
  • Taugé
  • Alcohol
  • Pruimen
  • Cranberries
  • Vis
  • Appels
  • Eieren
  • Kiwi’s

Externe factoren hebben ook invloed op ons zuur/base balans. Zware metalen als lood, cadmium en amalgaamvullingen hebben een verzurende werking. Wanneer we stress ervaren, angstig zijn, vermoeid en of gebrek aan slaap hebben, produceert het lichaam meer zoutzuur. Roken is de zwaarste verzuurder die er is.

Gevolgen van verzuring kunnen onder andere osteoporose (in de volksmond botontkalking), reumatische aandoeningen, jicht en hart- en vaatziekten zijn.

Hoge bloeddruk door verzuring 

Uit recent onderzoek van de universiteit van Dortmund blijkt dat een hoge bloeddruk in relatie staat met een verzurende pH-waarde. Daarnaast gaat een lagere bloeddruk samen met een alkaliserende pH-waarde in het bloedplasma. Tijdens het onderzoek is bij ruim 6000 deelnemers de zuurbelasting van voeding berekend en de samenhang tussen bloeddruk en zuurbelasting in kaart gebracht (Krupp et al, 2018*).

Ontzuren effectief bij osteoporose

Wanneer je gestel het zure overschot niet meer goed afvoert, haalt het lichaam als noodmaatregel calcium uit de botten om zodoende het basisch reagerende calcuimcarbonaat aan te maken. Dit proces vervangt de omzetting van zuurstof met eiwitten en kan leiden tot een calciumtekort.

Wanneer deze verzuring een lange periode aanhoudt ontstaat er chronische afbraak aan de botten (osteoporose). Het lichaam zet te veel zuren af in de weefsels zoals de spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten. Wanneer je last hebt van osteoporose helpt ontzuren dus tegen verergering van de klachten!

Referenties

* Krupp, D., Esche, J., Mensink, G. B. M., Klenow, S., Thamm, M., & Remer, T. (2018). Dietary Acid Load and Potassium Intake Associate with Blood Pressure and Hypertension Prevalence in a Representative Sample of the German Adult Population. Nutrients, 10(1), 103

Wil jij elke week een lekker recept? Meld je aan voor de informatiebrief!
Producten waar je misschien in geïnteresseerd bent

Vind je mijn blog leuk? Klik op de deelknop hieronder!

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Vergeet niet dit e-boek te downloaden!

Dit boek gaat je helpen met het krijgen van een platte buik d.m.v. voeding!