Timemanagement

Deze week heb ik weer meegemaakt dat timemanagement een lastig woord is.

Je kunt een week hebben dat je veel op je bordje krijgt. Afgelopen week was er zo één voor mij. Het begon al op maandag. Te veel afspraken in de agenda, telefoontjes tussendoor en domweg vergeten dat er ook nog gegeten moet worden.

Ik had dus zoiets van: oké! Hoe gaat de rest van de week eruitzien? Vandaag (donderdag) is dat al wel duidelijk, gewoon op dezelfde manier als de maandag startte. Elke dag een te volle agenda, elke dag calamiteiten ertussendoor en weer aan de late kant om te bedenken: “wat eten we vanavond?”

Voor sommigen zal dit best bekend voorkomen. De vraag is dan hoe ga je er dan mee om. Iets wat ik echt heb moeten leren over de jaren is dat het gaat zoals het gaat. Soms zoals je wilt en soms anders. Hierdoor kun je in de stress raken of je krijgt zoiets als “laissez faire” houding, vrij vertaald “laat maar gaan”. Dat laatste is niet altijd het makkelijkste maar zeker wel prettig als je het kunt. Hierdoor kun je lichamelijk en geestelijk veel voorkomen. Daarmee bedoel ik o.a. stress, buikpijn, humeurschommelingen en zo nog vele andere kwaaltjes.

Ikzelf heb gemerkt dat als ik in de modus ga van “laissez faire” dan is het aan het eind van de dag toch nog allemaal goed gekomen en afgekomen. Niet op de tijdstippen dat ik het wilde, niet altijd zoals ik het in mijn hoofd had, maar toch goed.

Wat mij hier ook erg goed bij helpt is dat ik altijd een voorraad avondeten in de vriezer heb staan. Mocht het dus totaal niet uitkomen dat ik die avond (deze week 2x) in de keuken ga staan koken, dan kan ik teruggrijpen op de vriezer en heeft mijn gezin en ik toch een goede maaltijd op tafel staan. Als ik me dat ’s middags bedenk komt er ook rust in mijn hoofd. Zo kan ik alle taken afmaken zonder me met het avondeten bezig te houden. Dus minder stress! Daarnaast is het ook prettig als je taken moet doen zonder het gevoel van perfectie. Perfectie is ook zo’n dingetje dat ervoor zorgt dat je het nooit af krijgt. De mantra: Goed is Goed genoeg gaat dan ook door mijn hoofd. En weer helpt dat tegen allerlei kwaaltjes waar ik anders last van zou hebben.

Wat heb jij hier nu aan?

Zorg er altijd voor dat je een back-up hebt voor de dagelijkse dingen, kan iemand anders (uit het gezin) dit voor mij doen?

Maak een prioriteitenlijst en accepteer dat de minder belangrijke dingen vaak wel een dag kunnen wachten.

Zorg ervoor dat de prioriteitenlijst niet te lang is en dat je na elke taak nog wat ruimte over hebt (om adem te halen b.v.).

Als je een dag wel tijd hebt om vers te koken, doe dit dan voor minimaal 2 dagen, zo kom je die andere dag (als er te veel op je lijstje staat) makkelijker door.

Wat is o.a. goed in te vriezen:

  1. Kaas
    Kaas kun je heel goed invriezen. Voordat je het gebruikt, moet je zorgen dat het goed ontdooid is op je keukenblad. Als je kaas wilt raspen om in te vriezen, voeg je een lepel maiszetmeel of gewone meel toe. Dit voorkomt dat de kaas gaat klonteren wanneer het ontdooit.

Tip: Als je ergens de echte Parmezaanse kaas op de kop kan tikken, rasp je het thuis heel fijn en vries het vervolgens in. Deze kaas kun je dan zo uit de vriezer doseren. Ideaal omdat je van Parmezaanse kaas vaak niet heel veel nodig hebt.

Tip 2: Roomkaas kun je ook invriezen!

  1. Boter
    Ook boter kun je heel goed invriezen. Dus de volgende keer dat een duur merk flink in de aanbieding is, of bijna over de datum is (wat heel relatief is, maar het wel een stuk goedkoper maakt), sla je flink in en druk je ze direct in de vriezer. Laat wel ontdooien voor gebruik, of gebruik een kaasschaaf!
  2. Soep, bouillon
    Ik noem het geregeld op mijn blog, maar soep en (kippen)bouillon laat zich ook heel mooi invriezen. Ontdooien doe ik in een pan op heel laag vuur. Gewoon het doosje even onder de hete kraan houden zodat de soep loskomt van de zijkanten en in de pan doen. Af en toe even omroeren en het is klaar voor gebruik.

Tip: Als je veel soep of bouillon maakt, vries het dan in voor jou handige hoeveelheden in. Ik gebruik in bijna alle recepten 1 liter bouillon. Dus zorg ik dat ik een aantal plastic doosjes van 1 liter heb.

  1. Groenten en fruit
    Niet alle groente en fruit is geschikt. Bananen, rood fruit en druiven vriezen mooi in en ontdooien ook goed. Ik vries ook wel citroen- en limoenparten in, erg lekker in de zomer. Ik denk niet dat je appels en peren zo kan invriezen, dan zou je er eerst puree ofzo van moeten maken denk ik.

Groenten laten zich ook goed invriezen. Kijk maar naar het vriesvak in de supermarkt om je een idee te geven. Als je twijfels hebt bij de versheid van die producten of gewoon 100% zeker wil zijn van waar de groente vandaan komt, kun je ervoor kiezen je eigen groenten in te vriezen. Snijd de groente in stukken, blancheer ze kort in heet water, snel afkoelen onder een koude kraan, uit laten lekken en dan invriezen. Wederom in hoeveelheden die voor jou het handigst zijn.

  1. Avocado
    Soms komt er gewoon een ontzettend mooi aanbod voor avocado’s voorbij en dan MOET je inslaan. Maar ja, wat dan? Invriezen dus! Haal het vruchtvlees eruit, pureer het met wat citroensap en vries in zip-loc zakken in.

Tip: Als het nog halfbevroren is, maak ‘geultjes’ in de zak met je hand of een liniaal om zo breekpunten te maken. Handig om te doseren.

  1. Pesto
    Als straks weer overal basilicum, rucola en spinazie te krijgen is, is pesto maken een ontzettend handige en lekkere manier om in de winter toch nog verse en gezonde pesto in huis te hebben. Maak pesto volgens een favoriet recept en vries het in ijsblokvormpjes in. Zo heb je mooie porties.

Tip: Als je de pesto in de vormpjes verdeeld hebt, laat wat ruimte over en vul het aan met olijfolie. Dit voorkomt uitdrogen in de vriezer.

  1. Kruiden
    Niet alle kruiden zijn zo los in te vriezen. Ik heb menig verkruimeld bosje salie of peterselie op moeten ruimen. Beter is het om de kruiden eerst fijn te snijden en dan in een leeg supplementen potje of iets van dien aard te doen. Dit vries je in en na wat schudden kun je heel eenvoudig verse kruiden doseren.

Tip: Maak kruidenboter (van grasroomboter) en vries dat in porties in!

Dit zijn enkele tips om tijd en geld te besparen! Daarnaast kun je natuurlijk ook vlees invriezen.

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om relaxter door een drukke week heen te komen. Laat je me het even weten? Ook als jij nog een goede tip hebt is die natuurlijk van harte welkom.

Stress
Wil jij elke week een lekker recept? Meld je aan voor de informatiebrief!
Producten waar je misschien in geïnteresseerd bent

Vind je mijn blog leuk? Klik op de deelknop hieronder!

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Vergeet niet dit e-boek te downloaden!

Dit boek gaat je helpen met het krijgen van een platte buik d.m.v. voeding!