Uitstelgedrag! Heb jij er ook last van?

Uitstelgedrag, iedereen kent het wel. Ja, ook ik herken me hierin.

Je moet eigenlijk het huishouden (voor mij blijft dat een “dingetje”) gaan doen, maar het boek waarin je aan het lezen bent is nog maar 15 blz., dus lees je dat uit. Nu toch maar eerst gaan bellen met die vriend(in) anders “vergeet” je het weer. Ondertussen is het alweer tijd voor een kop koffie/thee, dus dat eerst maar. En zo is er nog niets gedaan in het huishouden en ondertussen is het alweer tijd is om een maaltijd op tafel te zetten omdat dat ook van je verwacht wordt. En nog steeds is er niets in het huishouden gedaan.

Zo zijn er heel veel dingen, waarvan we weten dat het wel gebeuren moet, die we steeds maar uitstellen. Vaak is dit ook zo met de gedachten: “Ik moet nodig gezonder gaan eten”, die paar kilo moet er nog wel af voordat ik mijn favoriete jurkje aan kan”, “zou die vermoeidheid toch met mijn suikerinname te maken hebben?” “Waarom blijf ik toch gluten eten terwijl ik merk dat ik er een opgeblazen gevoel van krijg?” En zo kan ik nog wel een hele rij voorbeelden geven. Maar ik denk dat je me nu wel snapt.

Wat eten/voeding betreft zijn wij mensen een echt gewoontedier. Zoals we het van huis uit geleerd hebben zo doen we het eigenlijk nog. En helemaal die Hollandse pot: Aardappelen, groente en vlees. Met uiteraard vla o.i.d. als toetje.

Wat heeft ons dit gebracht de afgelopen jaren en jaren? Om me heen zie ik alleen maar de obesitas toenemen. Niet alleen door de Hollandse pot natuurlijk maar ook al het “gemak” voedsel dat overal te krijgen is. Ja, en af en toe snap ik het best wel: we leven in een drukke tijd, alles “moet” nog even gebeuren. En toch, we stellen ook veel dingen uit zoals ik hierboven al beschreven heb. Ja, ook het gezondere koken en eten stellen we uit! Terwijl je al binnen 20 minuten een compleet verse maaltijd op tafel kunt hebben staan! 20 minuten! Uitstellen? Nee dat is dus niet nodig. Maar ja, als je eerst dat boek nog uit wil lezen, die vriend(in) wil bellen en die kop koffie of thee gaat drinken, afijn je snapt me wel.

Maar het is natuurlijk fijn als je uitstelgedrag kunt vermijden. En ja, dat kan!

Maak een lijstje van dingen die moeten gebeuren op een dag:

  • Huishouden
  • Eten bereiden
  • Bellen met vriend(in)
  • Boodschappen doen
  • Social media checken

Om maar enkele voorbeelden te geven. Schrijf dit in de volgorde van minst leuke tot het allerleukste. Beloof je zelf elke keer na een minder leuke klus een iets leukere klus en zo heb je de allerleukste aan het eind als ultieme beloning.

Zo kan het ook wat je maaltijden betreft:

  • Je begint met een vers ontbijt, elke dag
  • Je maakt je verse lunch zodra je gewend bent om elke ochtend een vers ontbijtje te eten
  • Je maakt je verse avondmaaltijd zodra je gewend bent om je ontbijt en lunch vers te eten

Deze volgorde kun je natuurlijk aanpassen in de voor jou gewenst volgorde. Want dat maakt niet uit! Maar als je er een gewoonte van maakt om alles met verse producten te maken, suikervrij, glutenvrij en lactose arm dan kan ik je verzekeren dat veel van je gedachten zoals “Ik moet nodig gezonder gaan eten”, die paar kilo moet er nog wel af voordat ik mijn favoriete jurkje aan kan”, “zou die vermoeidheid toch met mijn suikerinname te maken hebben?” “Waarom blijf ik toch gluten eten terwijl ik merk dat ik er een opgeblazen gevoel van krijg?”, niet meer door je hoofd gaan na een tijdje. Ze lossen zich vanzelf op doordat jij je voeding zo aangepast hebt dat je gezonder bent gaan eten met als o.a. het gevolg:

  • Meer energie
  • Een paar kilo afgevallen
  • Geen suikerverslaving meer
  • Geen last meer van een opgeblazen buik door het laten staan van gluten

Je zult daarnaast ook gaan merken dat je huid verbeterd, je haren gezonder worden, je nagels sterker worden en zo zie je dus: gezonde voeding geeft jou een gezond lichaam en een gezonde geest!

In mijn huishouden vind je geen pakjes, zakjes of bakjes meer om mee te koken. Suikervrij, lactose arm en glutenvrij en koolhydraatbewust. Alles lekker vers en zelf gemaakt. Daarnaast kun je je hiermee ook heel veel tijd besparen. Als je “vooruit” kookt dan heb je voor 1 of meerdere dagen al een maaltijd klaar. Die dag heb je extra tijd om iets leuks te doen!

Voorbeeld voor een verse dag:

  • Eigen gemaakte granola voor door de yoghurt met een stukje vers fruit
  • Salade met rucola (niet voorgesneden!), komkommer, paprika en tonijn, zout, Balsamico azijn en olijfolie
  • Gevulde courgettes met mager gehakt, ui, paprika, knoflook en specerijen naar smaak met eventueel de overgebleven salade van de middag

Deze bovengenoemde maaltijden zijn echt binnen 20 minuten op tafel en zonder zakjes, pakjes of bakjes gemaakt. En zo houd je niet zoveel restjes over van andere maaltijden.

De granola kun je zelf voor een week maken, dit doe je dan op een vrije dag en je maakt een portie die je kunt verdelen over 5 dagen bijvoorbeeld.

De paprika van de middag kun je ook alvast snijden voor de avondmaaltijd en die bewaar je in een afgesloten bakje in de koelkast.

Als je de ui smoort in de pan met een beetje zout, rode peper, olijfolie dan kun je die ook een paar dagen bewaren, in een afgesloten bakje, in de koelkast. (Voordeel dat niet je hele koelkast gaat ruiken naar ui).

Zo zie je maar, van alles elke keer moeten doen kun je ook het jezelf echt makkelijk maken in de keuken en toch elke dag een verse maaltijd op tafel zetten.

Ontvang de wekelijkse informatie over voeding en heerlijke recepten
Een essentiële aanvulling op jouw kennis
Wil jij elke week een lekker recept? Meld je aan voor de informatiebrief!
Producten waar je misschien in geïnteresseerd bent

Vind je mijn blog leuk? Klik op de deelknop hieronder!

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Vergeet niet dit e-boek te downloaden!

Dit boek gaat je helpen met het krijgen van een platte buik d.m.v. voeding!