Afvallen lukt niet: 15 redenen

1. Je houdt je eten niet bij

Veel mensen dénken dat ze beter eten dan ze daadwerkelijk doen. Als je niet noteert wat je binnenkrijgt, is het namelijk makkelijk om die paar koekjes, dat glaasje wijn en dat handje chips tussendoor te vergeten. Toch tellen die calorieën snel behoorlijk op.

Natuurlijk hoef je niet de rest van je leven ieder hapje dat je eet op te schrijven. Maar hou eens een week heel nauwkeurig bij wat je in je mond stopt – ook de kleine beetjes tussendoor. Goede kans dat je hoger uitkomt dan je verwachtte!

2. Je smokkelt te veel

Daaraan verwant is probleem 2: smokkelen. Zelfs als je je eten bijhoudt, kun je een onrealistisch beeld van je calorie-inname krijgen als je jezelf te veel smokkelruimte geeft. Zodra je dingen niet opschrijft ‘omdat het toch maar heel weinig is’, zit je op de verkeerde weg.

De ervaring leert dat dat soort smoesjes voor jezelf steeds groter worden. En zo ‘vergeet’ je uiteindelijk toch weer honderden calorieën te noteren. Wees eerlijk tegen jezelf en probeer je dieet voor jezelf niet mooier te maken dan het eigenlijk is!

3. Je plant te veel cheat-momenten

Een cheat day op zijn tijd is prima, en vaak zelfs goed voor de voortgang. Het helpt je immers om de rest van de tijd gemotiveerd te blijven. Maar dat is natuurlijk wel onder de voorwaarde dat je niet té vaak aan het cheaten bent.

Sommige mensen geven zich zelf steeds meer en meer vrij, met als gevolg dat ze uiteindelijk de helft van de tijd niet op hun eten letten. Als die helft van de tijd veel pizza en snacks bevat, hef je het calorietekort van de andere helft al snel volledig op!

4. Je gelooft de etiketten

Een veelgehoorde klacht is: “Waarom val ik niet af als ik alleen maar gezonde producten eet?” De wedervraag is: wat versta je precies onder ‘gezond’? Zijn dat groente en fruit, natuurlijke eiwitten, complexe koolhydraten en gezonde vetten? Of eet je eigenlijk vooral alles waarbij op de verpakking staat dat het gezond is?

Als dat laatste het geval is, zul je je definitie van ‘gezond’ eerst even om moeten gooien. Een handige vuistregel: hoe groter er op de verpakking staat dat iets gezond is, hoe harder dat vaak tegenvalt. Sterker nog: een groot deel van de écht gezonde voedingsmiddelen heeft helemaal geen verpakking.

5. Je eet gezond, maar te veel

Zelfs als je wél voor echt gezonde producten kiest, garandeert dat nog geen gewichtsverlies. Het is weliswaar makkelijker om een calorietekort te creëren met gezonde voeding, maar het hóéft niet direct te lukken.

Ga maar na. Avocado’s zijn gezond? Hop, je eet er iedere dag één. Van nootjes leef je langer? Gauw, een flinke hand walnoten door je smoothie. En lijnzaad stimuleert je stofwisseling? Welja, daar kan ook nog wel een schep van door je salade.

Het probleem? Veel van deze ontegenzeggelijk gezonde voedingsmiddelen zijn flink calorierijk. En afvallen draait uiteindelijk toch echt om de balans tussen wat je eet en wat je verbruikt! Eet dus zeker gezond, maar eet niet zo veel gezonde voedingsmiddelen dat je toch met een calorieoverschot blijft zitten.

6. Je drinkt calorieën

Veel mensen vergeten hun drinken mee te tellen in hun dagelijkse energiebalans. Hoeveel verschil kunnen die paar glazen vruchtensap nou maken, per slot van rekening? Nou – zo’n honderd calorieën per glas. Op een calorietekort van zo’n 300 calorieën is dat aardig wat…

Het is trouwens sowieso gezonder om vruchtensap te laten staan. Het bevat namelijk erg veel suikers, terwijl er praktisch geen vezels in zitten – een slechte combinatie. Kies liever voor water, thee of koffie.

7. Je kiest voor light en vetvrij

Light eten – met minder vet of calorieën – lijkt ideaal als je af wilt vallen. Toch blijkt in de praktijk dat mensen die light producten gebruiken maar zelden meer gewicht kwijtraken. Het blijkt veel effectiever om een algemeen gezond eetpatroon aan te nemen, met onbewerkt, gezond voedsel.

Hoe dat komt? Eén van de redenen is dat light voedsel erg slecht verzadigd. Juist die vetten geven namelijk ook een voller gevoel. Ook worden er vaak kunstmatige zoetstoffen aan toegevoegd, die de trek ook vergroten. Zo kunnen light producten er juist voor zorgen dat je méér gaat eten – niet wat je wilt hebben.

8. Je eet te snel en met weinig aandacht

Eet je toch echt gezond, en val je nog steeds niet af? Dan kan het ook te maken hebben met de manier waarop je eet. Wanneer je zonder aandacht iets naar binnen schuift, verzadigt je voedsel een stuk minder. Ook dat kan tot onnodig snacken leiden later op de dag.

Door niet voor de tv te eten, maak je het jezelf veel makkelijker om minder te eten! Ga er echt even voor zitten, en het liefst met het hele gezin. Kauw goed en let op wat je proeft. Zo zul je een stuk minder eetbuien en honger hebben.

9. Je drinkt te weinig

Het belang van voldoende vocht wordt vaak vergeten. Water houdt je niet alleen gehydrateerd, het lijkt erop dat mensen minder eten als ze voor de maaltijd een glas water gedronken hebben. Een laatste voordeel is dat je lichaam dorst soms interpreteert als trek. Door meer te drinken, voorkom je dus een bepaald soort eetbuien!

Als je water niet zo lekker vindt, kun je ook voor thee en wat koffie kiezen. Die hebben ook elk hun eigen gezondheidsvoordelen. Light frisdranken, vruchtensappen en alcohol zijn dan weer geen goede opties.

10. Je beweegt te weinig

Voeding is natuurlijk maar één kant van je dieet. Een belangrijk deel, weliswaar, maar ook de rest van je leefstijl kan veel invloed hebben. Begrijp je niet waarom afvallen niet meer lukt? Dan kan het de moeite waard zijn ook daar even goed naar te kijken!

Een belangrijke factor is natuurlijk beweging. Sport is goed, maar niet noodzakelijk. Je dagelijkse beweging heeft net zo veel invloed op je metabolisme als je sportgedrag. Ga dus niet op werk in de lift staan, en neem niet overal de auto!

Ook als je een groot deel van de dag druk bent, is het prima mogelijk om actiever te leven. Loop bijvoorbeeld tijdens het telefoneren, en neem een stabureau. Loop tijdens de lunchpauze even snel een rondje in de buurt. Zelfs tikken met je voet tijdens het zitten is al effectief om je lichaam in ‘actieve stand’ te houden!

11. Je bent gestrest

Wist je dat stress het afvallen enorm kan belemmeren? Niet alleen zorgt het ervoor dat je sneller in eetbuien belandt, het gooit ook je hormoonbalans overhoop. Door stress ga je namelijk het hormoon cortisol aanmaken. Op de korte termijn heel handig, op de lange termijn heel ongezond. Het zorgt er onder andere voor dat je meer vet opslaat, met name rondom het middel.

Voor veel mensen is dat toch al een probleemzone, dus hier zit je niet op te wachten! Probeer meer te ontspannen door regelmatig te gaan wandelen, een boek te lezen of een bad te nemen. Daar word je niet alleen slanker van, maar ook een stuk gelukkiger.

12. Je slaapt te weinig

De beste manier om de stress binnen de perken te houden, is wel door genoeg te slapen. Je nachtrust is essentieel voor je gezondheid. En chronische vermoeidheid is een uitstekende manier om je gewichtsverlies volledig te blokkeren.

Niet alleen zul je onverstandiger keuzes maken als je moe bent, ook dit heeft weer grote gevolgen voor je hormonen. Zo maak je na een slechte nacht minder groeihormoon aan, het stofje dat je spiergroei voor een deel regelt. Ook produceer je meer leptine – het verzadigingshormoon – en meer ghreline, dat je trek juist vergroot. Dat veroorzaakt al snel allerlei eetbuien!

13. Je bouwt intussen spieren op

Doe je alles goed, maar gaat er simpelweg geen gewicht af? Dan is er een goede kans dat je op andere vlakken wel degelijk vooruit gaat! Spieren zijn bijvoorbeeld zwaarder dan vet. Als je afvalt, maar intussen wel meer spieren krijgt, kun je dus op gewicht blijven en toch slanker worden!

Naast de weegschaal is het daarom verstandig om nog een andere meetmethode te gebruiken. Maak bijvoorbeeld foto’s, of meet je eigen omtrek op wat strategische plaatsen. En merk je dat je kleren opeens ruimer zitten? Dan ben je dus wel degelijk goed bezig!

14. Je weegt jezelf verkeerd

De weegschaal gebruiken is nog een hele kunst. Veel mensen wegen zich op onregelmatige momenten, met en zonder kleding, voor of na maaltijden, enzovoort. Dat kan voor enorme schommelingen in de uitslag zorgen, die het beeld op je voortgang ernstig vertroebelen.

Beter is het om jezelf altijd direct na het opstaan, zonder kleding en nadat je naar de wc geweest bent te wegen. Dat hoeft niet elke dag: als je het wekelijks doet, krijg je een veel gelijkmatiger beeld van de verandering. Geef jezelf dan een paar weken de tijd voor je conclusies trekt over je voortgang!

15. Je hebt een aandoening

Dit komt niet vaak voor, en staat hier daarom als laatste optie. Toch kan het natuurlijk gebeuren. Doe je echt alles goed en val je nog steeds niet af? Dan is er een kans dat je overgewicht door een lichamelijke aandoening veroorzaakt wordt. Een te langzaam werkende schildklier kan hier bijvoorbeeld een rol spelen.

Vermoed je dat er zoiets aan de hand is, dan kun je het beste eens met je huisarts gaan praten. Hij of zij weet wat hier de mogelijkheden zijn en kan eventueel een diagnose stellen.

Heb je hier een antwoord gevonden op de vraag ‘Waarom val ik niet af?’ Of speelde er bij jou een ander probleem? Ik hoor graag van je in de reacties!

met dank aan drogespieren.nl

Wil jij elke week een lekker recept? Meld je aan voor de informatiebrief!
Producten waar je misschien in geïnteresseerd bent

Vind je mijn blog leuk? Klik op de deelknop hieronder!

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Vergeet niet dit e-boek te downloaden!

Dit boek gaat je helpen met het krijgen van een platte buik d.m.v. voeding!