Webinar volgen?

Werken tijdens de overgang

Of je nu een slechte nacht hebt gehad, te maken hebt met opvliegers op het werk of dat je merkt dat je niet meer alle ballen tegelijk in de lucht kan houden. De overgang kan je werk beïnvloeden. Naast dat overgangsverschijnselen hinderlijk zijn, kan je sneller geïrriteerd of gestrest raken. Het gaat namelijk niet meer zoals je wilt. Het is dan ook niet gek dat 13% zich ziekmeldt op het werk vanwege overgangsverschijnselen.

Vermoeidheid, moeite met concentreren, sneller een stressgevoel… Dit zijn de meest voorkomende overgangsverschijnselen die het werk kunnen beïnvloeden. Onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffects deed uitgebreid onderzoek naar de invloed van de overgang op de werkende vrouw. Bijna de helft (47%) van de werkende vrouwen tussen 45 en 60 jaar met overgangsverschijnselen geeft toe: de overgang heeft invloed op haar werk.

Ondanks de hinder die we ervaren door overgangsverschijnselen, blijkt dat er minimaal over gesproken wordt. Maar 5% maakt het bespreekbaar bij haar leidinggevende en niemand gaat naar personeelszaken. Acht op de tien vrouwen, waarvan het werk beïnvloed wordt door overgangsverschijnselen, geeft zelfs aan dat er op het werk niet wordt gezocht naar oplossingen.

Nu, na de coronamaatregelen, begint onze agenda zowel voor het werk als privé weer vol te lopen. Oké, nu even een extra dag vrij i.v.m. het paasweekend. Maar… merk jij nu ook dat je overgangsklachten weer toenemen?

Dat is niet zo gek. Afgelopen 2 jaar konden we rust in onze agenda best goed managen. Vanaf nu wordt de agenda toch weer overgenomen door werkverplichtingen en sociale verplichtingen. Met name werkverplichtingen als meer buitenhuis werken, dingen die extra gevraagd worden om even te doen, hogere werkdruk daardoor. Een extra pauze, zoals je die thuis mogelijk kon inplannen is op de werkvloer toch lastiger.

Onlangs had ik een klant die echt merkte dat de overgangsklachten, ondanks goede voeding en supplementen, weer meer aanwezig waren. Nadat we besproken hadden wat er nu veranderd was ten opzichte van enkele maanden geleden kwam duidelijk naar voren dat het werk medeoorzaak was hierdoor. De tips die ik haar op dat moment gaf deel ik met je hieronder. Naast het feit dat ze het bespreekbaar moet maken op haar werk.

Maar als je zelfstandig ondernemer bent, hoe kun je het dan doen? Net zoals je bij een werkgever zou doen. Maar in dit geval ga je afspraken met jezelf maken. Kijk waar jij rust in je agenda kunt brengen en houd je daar ook aan! Ziekmelden als zelfstandige doen wij, vrouwen, zeker niet snel. Om te voorkomen dat je wel uitvalt kun je de onderstaande tips ook ter harte nemen.

Wat is nu wijsheid om die overgangsklachten toch in de hand te houden.

3 tips bij vermoeidheid op het werk

TIP 1 – Eet minder suiker, drink meer water

Probeer zo min mogelijk suiker te eten en je gaat merken dat je meer energie krijgt. Houd op het werk altijd een fles water bij de hand. Als je te weinig drinkt, moet het lichaam harder werken en daardoor kan je vermoeid raken.

TIP 2 – Kom in beweging

Naast dat je er energieker van wordt en dus minder moe, heeft het nog meer voordelen. Je valt makkelijker in slaap, vermindert stresssituaties én je snackdrang. Loop dus regelmatig een rondje op je werk.

TIP 3 – Slaap als Doornroosje

Door lekker te slapen ben je minder vermoeid. Zorg minimaal een uur voordat je gaat slapen dat je al kan ontspannen. Dus weg met die telefoon! Zorg voor een koele kamer. En onthoud: je bed is om te slapen en voor seks, probeer de rest elders te doen.

Liefs Maureen Bussmann

Voedingscoach voor de vrouw in de overgang

p.s. heb jij het e-boek: Weg met die overgangsklachten al?

Hier kun je het downloaden!

Wil jij elke week een lekker recept? Meld je aan voor de informatiebrief!
Producten waar je misschien in geïnteresseerd bent

Vind je mijn blog leuk? Klik op de deelknop hieronder!

Facebook
Pinterest